Kraków, ul.Kamieńskiego 51 +48 503 903 831 info@luxdietetyka.pl Pn-Pt: 10-18, Sob: 10-13

Piramida Zdrowego żywienia. Właściwie czym jest „zdrowe odżywianie”?

Niby to oczywiste, że zbyt częste wizyty w fast foodach mogą zniweczyć plan bikini, ale co, jeśli już wiemy, że korzystniejsza dla naszego zdrowia jest nieprzetworzona żywność, że trzeba jeść dużo owoców i warzyw, no właśnie: owoców i warzyw, czy warzyw i owoców?

Tego najczęściej nie wiemy do końca…

Wiemy za to, że cukier i sól nie są zalecane, że trzeba pić wodę, ale co dalej?

 Jak często i co dokładnie jeść, aby jeść zdrowiej?

Najlepiej, powie każdy dietetyk: „Przyjdź do mnie, ułożę dietę dopasowaną do Ciebie”. Ale co, gdy chcesz samodzielnie układać zbilansowaną dietę? 

Jeśli zadajesz sobie to pytanie, eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia przygotowali dla Ciebie ściągę, drogowskaz, co i w jakich proporcjach jeść, aby żyć długo i szczęśliwie w dodatku w dobrym zdrowiu :)

 

Piramida prawdę Ci powie

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej jest skrótowym zbiorem zaleceń dla dorosłych, zdrowych osób. Ma też swój odpowiednik dla dzieci i młodzieży, ale dziś omawiamy tę dla dorosłych.

 W graficznym skrócie pokazuje, po jakie grupy produktów sięgać i od czego zacząć.

 

A zacząć wg. ekspertów powinno się od regularnego wysiłku fizycznego. Zaleca się minimum 30-45 min. ruchu dziennie.

 

Zasada jest taka, że im wyższe piętro piramidy, tym rzadziej powinno się sięgać po produkty z tej grupy, ograniczać podaż cukru i soli oraz pamiętać o piciu wody i unikaniu alkoholu.

 

 

 

  Źródło obrazka:

https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej-dla-osob-doroslych

 

Warzywa na medal

 Warzywa i owoce powinny być podstawą diety, mogą być obecne na talerzu podczas każdego posiłku. Zawierają szereg cennych składników odżywczych od witamin przez minerały po polifenole, które przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe, cukrzycę, a nawet niektóre nowotwory.

 

 Warto pamiętać o tym, że warzywa stawiamy na pierwszym miejscu, z uwagi na to, że owoce, zawierają fruktozę (cukier). 

Eksperci zalecają, aby jeść warzywa w proporcji do owoców równej 3/4, czyli dzielimy talerz na 4 części: 3 z nich to warzywa a 1 owoce.  

 

Wyrzuć solniczkę…albo zrób z soli peeling 

Ważne jest też aby unikać soli, jej długotrwałe, nadmierne spożycie prowadzi do wzrostu ciśnienia tętniczego, chorób takich jak: udary mózgu i zawały serca. 

Sól zastępujemy ziołami, które nie tylko poprawiają smak potraw ale dostarczają też makroelementów takich jak: wapń, fosfor, magnez, potas oraz mikroelementów: żelazo, cynk, miedź, selen. 

Sól możemy wykorzystać do domowych peelingów, lub kąpieli :)

 

Mniej mięsa, więcej zdrowia.

 

 Ograniczamy też spożycie mięsa do 0,5 kg na tydzień zastępując je roślinami strączkowymi, jajami i rybami. 

Tłuszcze zwierzęce  zastępuj roślinnymi:

m.in. oliwą z oliwek, olejem z lnu.

 

 

Woda zdrowia doda

 

Pamiętaj też o unikaniu słodzonych napojów, ograniczaniu soków na rzecz wody i herbat białych, zielonych, ziołowych (bez cukru).

 Ile wody powinno się pić?

IŻŻ zaleca minimum 1,5 l

 

 Najlepiej, jeśli będzie to niegazowana, filtrowana lub butelkowana woda. Jeśli jednak nie lubisz czystej, niegazowanej wody, możesz dodawać plasterki cytryny, pomarańczy lub ostatecznie wybrać gazowaną - z pewnością będzie lepszym wyborem niż słodzony, przetworzony napój.

Bardziej precyzyjny przelicznik to: 30ml wody na każdy kilogram masy ciała.

Czyli jeśli ważysz 60 kg to dzienne zapotrzebowanie na wodę wynosi: 30 ml x 60 = 1800 ml czyli 1,8l. 

 

Piramida jest przeznaczona dla osób zdrowych, więc osoby z rozpoznanymi chorobami

(m.in. udar, zawał, osteoporoza, cukrzyca typu 2) wymagają indywidualnych zaleceń żywieniowych.

 

 

 

(3 Votes)

Szybkie linki

Dane kontaktowe

Adres:
Kraków, ul.Kamieńskiego 51

Tel:
503 903 831

Email:
info@luxdietetyka.pl